Internationalisering in de lerarenopleiding

Naast onze dagelijks operationele activiteiten in het kader van Erasmus+ zetten wij ook in op professionalisering in een internationale context van huidige en toekomstige opleiders uit het leerplichtonderwijs.

Via deze weg bundelen we alle verschillende mogelijkheden rondom internationalisering in het onderwijs in één interactief document!

 

Bekijk en/of download hier de interactieve powerpoint  (pdf)

Internationalisering is een cruciaal onderdeel van de lerarenopleiding. Het helpt toekomstige leraren niet alleen bij het ontwikkelen van (inter)culturele competenties en innovatieve onderwijsmethoden, maar ook om wereldburgers te worden die in staat zijn om hun leerlingen effectief te begeleiden in een geglobaliseerde wereld. Epos volgt hierin het advies van de VLOR betreffende de internationaliseringsagenda van het Vlaamse onderwijs. 

Culturele competenties en diversiteit 

Door kennis te maken met verschillende culturen, leren toekomstige leraren om respect en begrip te ontwikkelen voor diverse culturele achtergronden van hun leerlingen. Ze worden beter voorbereid om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen zich gewaardeerd voelen, ongeacht hun culturele achtergrond.  

Globalisering van het onderwijs 

Internationalisering helpt leraren om leerlingen te onderwijzen over wereldburgerschap en de rol die zij spelen in een mondiale samenleving. 

Professionele Ontwikkeling 

Door internationale ervaringen kunnen toekomstige leraren hun talenkennis verbeteren, wat hen helpt om beter te communiceren met leerlingen van verschillende achtergronden. Bovendien biedt internationalisering de kans om verschillende onderwijssystemen te leren kennen en kan dit op die manier toekomstige leraren inspireren om innovatieve en effectieve onderwijsmethoden te adopteren. 

 Netwerkvorming en persoonlijke groei 

Toekomstige leraren kunnen een netwerk opbouwen van internationale collega’s, wat mogelijkheden biedt voor samenwerking en professionele groei. Internationale ervaringen dwingen als het ware toekomstige leraren om uit hun comfortzone te stappen, wat leidt tot zelfreflectie en persoonlijke groei.