Home Veelgestelde vragen Erasmus+ veelgestelde vragen over een lopend project

Erasmus+ veelgestelde vragen over een lopend project

Ik heb een vraag over mijn lopend project.

Contacteer de projectbegeleider van je project. Elk project heeft een projectbegeleider, wiens gegevens in je projectovereenkomst en/of in de goedkeuringsmail staan. Vermeld zeker ook het dossiernummer als je je vraag stelt.

In de rubriek Wie is wie? op onze website vind je ook je projectbegeleider, meer bepaald onder ‘Vlaamse en Europese Fondsen‘.

Ik heb een vraag over de IT-tools die ik dien te gebruiken in mijn Erasmus+ project.   

Consulteer de handleiding voor EPRP in EPRP zelf (te downloaden na inloggen) of  over de Mobility Tool+, Beneficiary Module, OID, EULogin in de IT Tools Wiki . Vind je het antwoord niet? Contacteer dan je dossierbeheerder.

Waar vind ik informatie rond de (verschillende fasen van) uitvoering van mijn lopend project?

Begin op onze website bij de rubriek “Projectuitvoering” (kies de juiste actie) en ga van daar verder.

Ik diende een projectaanvraag in. Wanneer mogen wij een antwoord verwachten op de vraag of onze aanvraag goedgekeurd of afgekeurd wordt?

Elke aanvrager krijgt een persoonlijke email over de volgende stappen en de verwachte timing.

Hoever het staat met de beoordeling van mijn ingediend project?

Je wordt via persoonlijke emails op de hoogte gehouden van elke stap in de selectieprocedure en de verwachte timing.

Administratieve vragen

Ik ben op zoek naar een specifiek document in verband met mijn lopend project. Waar zoek ik?

Ga naar de Bibliotheek en daar naar de juiste actie en het juiste contractjaar (beide vind je in je projectovereenkomst). Daar vind je bijlagen bij de projectovereenkomst, modellen voor overeenkomsten met deelnemers, info over rapportering,…

In mijn projectovereenkomst zijn er een aantal dingen gewijzigd, zoals de contactpersoon, de gegevens van de contactpersoon, een wettelijke vertegenwoordiger, de naam van een organisatie, het adres, het officieel rekeningnummer, enz. Wat doe ik?

Geef dit door aan de projectbegeleiders(s) van al je project(en). Mogelijk zal je ook iets moeten wijzigen aan de gegevens van je organisatie op het “Erasmus+ en European Solidarity Corps Platform”, en nieuwe documenten opladen. Als dat zo is, zal Epos dat laten weten.

Ik heb problemen om in te loggen op de MobilityTool. Wie moet ik daarvoor contacteren?

Contacteer je projectbegeleider bij Epos (contactgegevens in je projectovereenkomst).

In de rubriek Wie is wie? op onze website vind je ook je projectbegeleider meer bepaald onder ‘Vlaamse en Europese Fondsen‘.

Wij dienden zonet onze accreditatie-aanvraag in. Bij de bevestigingsmail staat dat er geen titel is ingegeven.

Dat is normaal: een accreditatie-aanvraag en een geaccrediteerd project hebben geen van beide een titel.

We hebben problemen om in ons project te raken met de bedoeling ons eindverslag in te dienen.

Consulteer de handleiding voor EPRP in EPRP zelf (te downloaden na inloggen) of over de Mobility Tool+, Beneficiary Module, OID, EULogin in de IT Tools Wiki . Vind je het antwoord niet? Contacteer dan je projectbegeleider bij Epos (de contactgegevens vind je in je projectovereenkomst).

In de rubriek Wie is wie? op onze website vind je ook je projectbegeleider meer bepaald onder ‘Vlaamse en Europese Fondsen‘.

Wat moet er administratief gebeuren als je in een lopend project de samenwerking met een partner wil stopzetten.

Contacteer je projectbegeleider bij Epos (de contactgegevens vind je in je projectovereenkomst). In de rubriek Wie is wie? op onze website vind je ook je projectbegeleider meer bepaald onder ‘Vlaamse en Europese Fondsen‘.

Rapportering (verslag): welke bewijsdocumenten moet ik voorleggen voor mobiliteiten?

Kijk in je projectovereenkomst en (her)bekijk de opname van de kick-off. De opnames vind je terug in de bibliotheek onder ‘projectuitvoering’ en dan verder onder de sub-actie waaronder je project valt.

Organisation ID (OID)

Hoever staat het met de certifiëring (OID) van onze organisatie.

Contacteer daarvoor Hilde Juchtmans.

Onze e-mailadressen op school zijn veranderd dus ik heb mijn e-mailadres gewijzigd maar nu zie ik de voorbije 2 aanvragen niet meer staan (in Erasmus & European Solidarity platform). Kan u dit probleem oplossen?

Alle info over de OID vind je hier.

Ik dien een personeelswissel uit te voeren in het Erasmus+ platform. Kan u mij daarvoor de nodige richtlijnen, een handleiding bezorgen aub?

Alle info over de OID vind je hier.

Voor een nieuw aangevraagd project (waar ik door een partnerwissel nu nieuw deel vanuit maak) zou ik een validering nodig hebben door uw agentschap.

Alle info over de OID vind je hier.

Inhoudelijke vragen

Welke zijn de Europese prioriteiten van 2024 voor Erasmus+ projecten?

De Europese prioriteiten staan in de programmagids 2024.

Iemand is bij ons gestart met haar stage als marketingmedewerker. Kunt u ons assisteren bij het verkrijgen van de benodigde fondsen?

Neen.

Tijdens de week dat we een job shadowing willen doen, valt er een feestdag. Kunnen wij deze job shadowing dan nog uitvoeren en mogen we die dag culturele uitstappen inplannen?

Een feestdag, sluitingsdag,… ter plaatse komt in aanmerking voor financiering (“individual support”), maar niet voor het behalen van de minimumduur van de mobiliteitsactiviteit.

Selectieresultaten

Is er een mogelijkheid om een lijst te ontvangen van scholen in België die meedoen aan een Erasmus+ programma?

Neen. Aan Erasmus+ deelnemende organisaties vind je op het Erasmus+ Project Results Plaform. Een overzicht van door Epos goedgekeurde projecten en toegekende accreditaties, wordt jaarlijks gepubliceerd in de bibliotheek van onze website onder selectieresultaten.

Waar vind ik de lijsten met goedgekeurde Erasmus+ projecten?

Op de Epos website onder selectieresultaten vind je een overzicht van de goedgekeurde projecten terug.

Ik ben op zoek naar het aantal studenten en scholieren dat op Erasmus vertrekt voor een opleiding/uitwisseling in één van de partnerlanden. Hebben jullie daar cijfers over, per land?

In het Epos-Jaarboek vind je alle nodige informatie. Je vindt deze op onze website bij ‘Inspiratie en resultaten‘ onder ‘Publicaties en cijfers‘.

Andere

Kan ik de opname van de online kick-off ergens vinden?

Je kan de opnames vinden via de bibliotheek op de website, onder “projectuitvoering“.

We probeerden ons in te schrijven voor de Erasmus+ kick-off KA1. We slagen er echter niet in omdat alle keuzes volzet zijn.

Te laat is te laat en vol is vol, helaas. Contacteer je projectbegeleider bij Epos (de contactgegevens vind je in je projectovereenkomst) bij vragen. In de rubriek Wie is wie? op onze website vind je ook je projectbegeleider meer bepaald onder ‘Vlaamse en Europese Fondsen‘.

Waar kan ik promotiemateriaal bestellen?

In het kader van de Erasmus+ prioriteit duurzaamheid hanteert Epos een no-gadget beleid (met uitzondering van de Erasmusdays). Epos stelt dus geen materiaal ter beschikking. Via de epos-vlaanderen website en Epos nieuwsbrief blijf je  op de hoogte van wanneer je het #ErasmusDays promopakket kan bestellen. Hou deze dus zeker in de gaten, zo mis je dit niet.

Waar vind ik de officiële logo’s Erasmus+ en Epos?

De officiële logo’s van Erasmus+ en Epos vind je terug op de Epos-website in de bibliotheek. Deze logo’s kan je gebruiken voor activiteiten en evenementen in het kader van je project bij Epos. Voor alle andere toepassingen, neem je eerst contact op met Epos (info@epos-vlaanderen.be) en licht je toe waarom je het Epos-logo wil toevoegen.